Museum Auschwitz-Birkenau
Museum Auschwitz-Birkenau ligger i Polen och är ett minnesmärket över barbarisk handlingar som skedde under andra världskriget.
Här finns information om museet och även en digital tur genom området.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Se även utställningen i Malmö.
Auschwitz var det största tyska nazistlägret koncentrations- och dödslägret och det dödligaste av alla. Mer än 1 100 000 människor dödades bakom dess taggtrådsstängsel mellan maj 1940 och januari 1945 .
Se mer här:
- Redigerat 2022-11-09 12:05 av Pyttelite
The Auschwitz-Birkenau Memorial and Museum is a museum on the sites of Auschwitz Concentration Camp, the largest Nazi concentration and extermination camp. Located near the little town of Oświęcim (better known by its German name, Auschwitz), more than 1.5 million people were executed here between 1940 and 1945. The Auschwitz-Birkenau Memorial and Museum now stands in the garrison of Auschwitz, while Birkenau has been kept to look as it did after the liberation. The two camps are now prominent memorial sites for the Holocaust's tragedies.
Läs mer här:
https://www.theauschwitztours.com/auschwitz-birkenau-memorial-and-museum/?amp=1
Intressant artikel om museet skriven av Karin Löwengren.
Läs mer här:
https://utstallningskritik.se/2017-1/auschwitz-birkenau-ett-museum-ocksa-for-framtiden/
Ett otroligt viktigt besök som det borde vara näst intill obligatoriskt att göra någon gång i sin livstid.
Däremot är jag lite tveksam till de som åker till Auschwitz på klassresa i högstadiet. Är man verkligen tillräckligt mogen för att hantera en sån sak i den åldern och inte minst, har lärarna möjlighet att fånga upp en hel skolklass tankar och känslor?
Jag var vuxen och dessutom i sällskap med mina föräldrar men tyckte själv att det var en väldigt tung upplevelse, i synnerhet som vi även besökte Lidice och några andra platser som är förknippade med Förintelsen.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#4: Jag förstår hur du tänker men å ena sidan blir man aldrig tillräckligt vuxen för att kunna ta till sig hemskhetens å andra sidan börjar nazistiska sympatier att gro mycket tidigt.
I relation till att ungdomar och vuxna är övertygade om att förintelsen inte skett utan är en tankekonstruktionen så är det inte för tidigt.
Ungdomar har dödat andra ungdomar med ursäkt för den nazistiska tron.
Det finns läger på närmre håll i södra Danmark som visserligen inte var utrotningsläger i jämförelse med de övriga men väl så skrämmande om man hellre vill besöka det.
#5: Ja, det kan du ha rätt i, jag tänker nog mest på att en hel skolklass med ett par lärare(?) och kanske några föräldrar lätt kan "dra iväg mentalt" och stissa upp varandra. Jag minns hur det var när jag var i yngre tonåren, vi kunde stressa upp varandra enormt även med helt vardagliga saker.
Å andra sidan kanske allvaret med Auschwitz gör att det inte ballar ur utan att klassen är samlad och går att diskutera med, i synnerhet om man har förberett eleverna på ett bra sätt?
#6: Det är mycket svåra frågor.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Minnesalbum
Det är skrämmande att så många förnekar Förintelsen och att de sista vittnena snart har försvunnit, åtminstone de som minns (om de orkar minnas).
Ja och lika skrämmande är det när unga människor som aldrig varit hotade på detta sätt hälsar varandra med nazistinspirerade hälsningar.